Image 

La tradición se ha vuelto a cumplir. Marta Agustín, Fallera Mayor de Valencia, ha pronunciado desde las Torres de Serranos una llamada a la fiesta acompañada por miles de falleros. La Crida ha dado el pistoletazo de salida definitivo a las Fallas  de 2009, las cuales concluirán durante la noche del próximo 19 de marzo. Hasta entonces Valencia vivirá su fiesta grande.

Image 

Tras la pólvora y la música faltaba el tercer ingrediente: la palabra. Y es que la macrodespertà y la VI Entrada de Bandas de Música no han sido sino el preludio del verdadero núcleo de la jornada, la verdadera razón de ser de este día festivo.

Image

La Crida desde las Torres de Serranos es la cita obligada del mes de febrero, el aviso de que Valencia está próxima a revivir su fiesta grande, la fiesta del fuego. Y por ello el colectivo fallero ha salido a la calle en un día de clima favorable para anunciar a los cuatro vientos esta realidad.

ImageImage

Desde primeras horas de la tarde las comisiones se han ido reuniendo en las inmediaciones de las Torres de Serranos, esperando que se hiciera la hora de acompañar con vítores y aplausos a la máxima representante de la fiesta.

Image 

Según cifras oficiales, más de 45.000 falleros se han dado cita.

Image

Multitud de comisiones falleras han asistido a uno de los actos festivos más esperados de los que se realizan en Valencia, destacando en primer fila, frente al estrado instalado para la ocasión, las fallas de las componentes de las cortes de honor y de las Falleras Mayores de Valencia. Y estandartes, y charangas, bandas de música, bailes, fiesta, alegría. Pasión por las Fallas en definitiva.

Image

Los prolegómenos del acto de la Crida han sido protagonizados por la compañía Puja.

Image 

La música, interpretada en directo en un escenario situado en la parte derecha de las torres, ha acompañado a ocho acróbatas en sugerentes evoluciones aéreas desarrolladas a 25 metros de altura con la ayuda de una enorme grúa; un espectáculo sorprendente que ha agradado al público.

ImageImage

"K@osmos" era el nombre de la pieza puesta en escena, y en la que la armonía de los movimientos en conjunción con la música han sido los protagonistas.

Image

ImageImage

Image

El público ha recibido con aplausos a las Falleras Mayores de Valencia, acompañadas por la alcaldesa, Rita Barberá; el concejal de Fiestas y Cultura Popular, Félix Crespo y el secretario general de Junta Central Fallera, Vicente Fayos. Entre las autoridades que han asistido al acto hay que destacar la presencia del vicepresidente de la Generalitat, Juan Cotino, así como de la práctica totalidad de ediles del consistorio valenciano.

Image

Tras las palabras de la alcaldesa, en las que ha destacado la ausencia este año de la lluvia, y la entrega de la Llave de la Ciudad, Marta Agustín ha pronunciado el discurso más esperado, su Crida al mundo fallero.

Image

"Valencians!, fallers!, gent del món sencer...

Des de les portes més nobles de la ciutat i a la vora del nostre riu Túria, em dirigisc a vosatres com la vostra Fallera Major, per a convidar-vos a la millor festa del món: les Falles!!

Unes festes on la germanor, l'alegria i la il.lusió omplin de llum i color la nostra ciutat. D'ací a uns dies els nostres carrers s'ompliran de música, festa, pólvora i dels estandarts de cadascuna de les comissions que any rere any, s'esforcen i lluiten perquè les nostres tradicions i arrels continuen vives.

Una festa que mai no podria seguir endavant, si no fóra pel gran esforç de tota la gent que l'envolta:

Els nostres pirotècnics, que de la pólvora i el foc fan llum i soroll, melodia de la nostra festa. Amb el seu treball mostrem al món que la pólvora no sols es fa servir per a provocar por i destrucció, per a nosatres reflectix el nostre esperit apassionat i clamorós.

{playerflv}http://multimedia.grupompg.es/mpg423.flv|400|320|#000000|false{/playerflv}

Els nostres artistes fallers, que amb imaginació i constància fan art del monument, allò més emblemàtic de la nostra festa.
En definitiva, tots aquells que, inclús en moments difícils, esgoten l'ingeni i gràcia perquè tots puguem gaudir d'aquestes festes.

Vull demanar-vos que aquestes falles cremeu tot allò més roin de la nostra societat i lluïsca per damunt de tot la flama purificadora del foc.

Vos anime a que prengueu part en tots els actes que programen les diferents comissions i la ciutat de València durant la setmana fallera: des de la replegà del ninot fins a la cremà, passant per la plantà, els cercaviles, la replegà dels premis, les mascletaes, els castells de focs artificials, l'ofrena al nostre patró Sant Josep i com no l'acte més emotiu:

L'ofrena a la nostra Geperudeta, la Mare de Déu dels Desemparats que en pocs dies rebrà milers de flors carregades d'emoció i sentiments de tots els fallers de bon cor, demanant-li que ens ampare i ens protegisca.

No voldria oblidar-me en aquest moment dels valencians que estan fora i de segur troben a faltar estes festes. De la gent de fora que està a València i per decomptat sé que gracies a vosatres es trobaran com a casa, i si m'ho permeteu, pels llaços familiars que m'unixen a ells, m'agradaria fer una invitació especial als valencians dels pobles de l'interior.

I, com no, de part de María, una crida particular per als més menuts, eixiu al carrer!, participeu!, sigueu fallers!, en vosatres està el futur de les falles.

Ja per a acabar, a continuació cantarem tots junts l'himne regional, compost amb motiu de l'exposició internacional de mil nou-cents nou i que per tant enguany complix el seu centenari. Una exposició que va suposar el punt de partida d'una València tradicional i agrícola fins a una ciutat, que sense oblidar-se dels seus arrels, ha esdevenit en la València moderna i cosmopolita que hui gaudim.

Fallers!: alceu els vostres estandarts!, valencians!: que flamege en l'aire la nostra Senyera! I cridem tots a una veu!: Visquen les falles! Visca Valencia!"

Image

Image

El centenario himno de la Comunidad Valenciana y los fuegos artificiales de Pirotecnia Valenciana han dado por concluida el día de la Crida.

Image 

Para finaizar, la comitiva se ha trasladado a la Real Basílica de la Mare de Déu dels Desamparats, donde se ha realizado una ofrenda floral.

Image 

Fotos: L. de la Peña y M. Andrés Zarapico, Manolo Guallart. Vídeo: Braulio Torralba